یدون روتوش!

چند سال پیش، زمستان یه سفر به مشهد رفتم، زمستانهای مشهد سرما  و سوز وحشتناکی  داره!

هر کی مشهد میره قاعدتا زیارت هم میره یا اصولا برای زیارت میره! خیلی وقت بود نرفته بودم و از دیدن اون همه عظمت شوکه شده بودم، صحنی ساخته بودن به اندازه چند تا زمین فوتبال و کلا از جنس گرانیت!

فکر کنم اینجوری پیش بره، چند سال دیگه چند کیلومتر مونده به ضریح حرم شروع بشه! اگه عکسای قدیم حرم امام رضا رو با حال حاضر مقایسه کنید متوجه میشید که چقدر بزرگ شده.

بگذریم!

صحنی که گفتم با اون همه بزرگی دریغ از یه درخت، اینم از تفاوتهای معماری نوین ایران با معماری قدیمه که در نوع جدید فقط باید بزرگی و عظمت به چشم بیاد، گاهی آدم یاد عربستان میفته و عظمتهای ساختگی اون نوع معماری که البته شاید ناشی از بی آبی هم باشه ولی این تقلید برای ما که معماریهایی نظیر مسجد شیخ لطف ا ... و مسجد بسیار زیبای گوهر شاد رو داریم جای تامله! ( در همین رابطه بد نیست نگاهی به مصلای بزرگ تهران هم بندازیم تا بهتر با نوع تفکر پشت این ساخت و سازها آشنا بشیم، تفکر آنتی درخت که عمران رو فقط در ساخت و ساز جستجو میکنه!)

بازم بگذریم

اگه یادتون باشه راجع به گرانیت و زمستان صحبت کردم، بله در یک شب زمستانی  وارد این صحن نوساز شدم و بعد از بارندگی، گرانیتها به شدت لیز شده بود و اگه لحظه ای حواست پرت میشد معلوم نبود که چه بلایی سرت میومد! 

شب بعد که دوباره از این صحن گذشتم و قصد داشتم از این لیزبازار عبور کنم متوجه ابتکار طلایی متولیان امر شدم و دیدم که روی اون گرانیت زیبا گونی پهن کرده بودن!

در دل آفرین گفتم به این همه خلاقیت!

گذشت و چند سال بعد دوباره گذر من به همین صحن اقتاد، چیزی دیدم که واقعا انگشت به دهان ماندم!

دیدم که آن گرانیتهای عزیز، گران و زیبا را خط انداخته اند، احتمالا بعد از مصدومیت و اعتراضهای بسیار.

خوب این وسط

صحن عظیم گرانیتی گران ساخته شد، به وسیله گونی زشت شد و سرانجام با دستگاه فرز شیار دار شد!

هیچی نمیگم، قضاوت با خودتون، فقط حساب کنید که چقدر از این جور کارها انجام میشه که مثل این در معرض دید نیست و چه هزینه هایی بابت این دوباره کاریها داده میشه!


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ


هیچ نهادی تقدس ندارد!

تاکید میکنم هیچ و هیچ و هیچ نهاد دست ساخته بشری بر روی زمین تقدس ندارد.

و این تقدسها چیزی جز بت پرستی در صورت اعتقاد و یا سو استفاده از خلق ا... در صورت عدم اعتقاد نیست.

فقط اولی رو علی مطهری گفته!

بقیش از خودمه

بدون شرح




این قیافه چند روز اخیر منه!


استرس، غم، اعصاب خرد!


جان من فقط به این قیافه نخندید!


امروز میگم فلان جا نمیرم، میگه واست گرون تموم میشه، یادم رفت بپرسم، چند میشه؟